Manuele Lymfedrainage

Manuele Lymfedrainage ad modum Vodder (MLDV)

Bij AFP Fysiotherapie kan u terecht voor manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder. Deze vorm van fysiotherapie focust zich op de vochthuishouding in het lichaam.
Wanneer oedeem zich manifesteert in het lichaam bestaat er een ophoping van vocht in het weefsel. Dit is een gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan,- en afvoer van vocht. Het vocht in ons lichaam bevindt zich rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en hersenbanen. Veel lichaamsprocessen verlopen via vocht, bijvoorbeeld het vervoer van hormonen, immuunreacties en het uitwisselen van stoffen.
Na een ongeval, ziekte of operatie werkt bij sommige mensen de natuurlijke lymfdrainage niet meer optimaal.  De oedeemtherapeut kan dit proces door middel van gecombineerde decongestieve therapie optimaliseren.

Behandelingen
Na de diagnose van lymfoedeem is het belangrijk om zo snel mogelijk te starten met de behandeling.
De behandeling bestaat uit:
- Manuele Lymfe Drainage,
- Compressie therapie (bandageren)
- Lymftaping
- Oefentherapie
- Huidverzorging
- Advies (cliënt informatie en instructies over hoe men, door middel van zelfmanagement, verdere toename van oedeem kan voorkomen)

Behandelbare klachten
Lymfoedeem is een van de vorm van oedeem, er is sprake van ophoping van eiwitrijk vocht in het lichaam. Die zich meestal manifesteert in de benen, armen, genitaliën of gezicht. Het lymfoedeem is te onderscheiden in twee types:
1. Primair lymfoedeem (een aangeboren lymfaandoening) er is sprake van verminderd functionerend lymfestelsel dan normaal.
2.  Secundair lymfoedeem (een niet aangeboren lymfaandoening) ook hier is sprake van een verminderd functionerend lymfstelsel dan normaal.

Primair Lymfoedeem is onder te verdelen in 2 types:
Type A: erfelijke primaire lymfoedeem
* Ziekte van Nonne-Millroy's
* Ziekte van Meige's
Type B: spontane primaire lymfoedeem
* Congentale primaire lymoedeem
* Jeugdige lymfoedeem
* Precox Lymfoedeem
* tardum lymfoedeem
* syndroom van Klippel- Trenauney

Secundaire lymfoedeem:
* Postinfectie lymfoedeem (cellulitis b.v. wondroos, lymfagitis, lymfadentis, filariasis )
* Postoperatief lymfoedeem, (operatie waarbij lymfeknopen (of lymfeklieren) worden verwijderd.
* Posttraumatisch lymfoedeem (botbreuken, open wonden, brandwonden)
* Postradiologisch lymfoedeem (na bestraling)

Ook andere ziektes of aandoening kunnen worden behandeld met manueel lymfedrainage
- postoperatief (nieuwe knie/ heup)