Fysiotherapie tijdens zwangerschap

Afspraak maken

Rugklachten en/of bekkenklachten tijdens de zwangerschap?

 

Het bekken bestaat uit een ring, gevormd door 3 botstukken: de linker en rechter bekkenhelft en het heiligbeen. Er zijn daardoor ook 3 gewrichten: de symfyse aan de voorkant (schaambeengewricht) en de beide SI-Gewrichten aan de achterkant.

 

De bekkenhelften worden ter plaatse van de gewrichten door zeer stevige banden (ligamenten) bij elkaar gehoudenDe onderste 2 lendewervels (rugwervels) zijn met ligamenten verbonden aan het bekken. Hierdoor bewegen ze met de 3 delen van de bekkenring als 1 geheel.

 

Bekkeninstabiliteit ontstaat door een combinatie van 2 factoren: de bekkengewrichten zijn heel beweeglijk, en de spieren rond het bekken zijn niet in staat om die vergrote beweeglijkheid onder controle te houden. Tijdens de zwangerschap zijn de banden (ligamenten) van de bekkengewrichten, die een zeer grote rol spelen in het stabiel houden van die gewrichten, soepeler t.g.v. veranderingen in je hormonale huishouding. Dit fenomeen, een instabieler bekken, is wel noodzakelijk om doorgang te kunnen verlenen aan je kindje tijdens de bevalling. Echter: als 1 van deze gewrichten abnormaal beweegt, hebben de andere gewrichten daar direct last van.

 

Bij vrouwen die bevallen zijn langs de natuurlijke weg (vaginaal) is de beweeglijkheid in deze bekkengewrichten het meest uitgesproken. De grootste beweeglijkheid wordt gezien tijdens de laatste weken van de zwangerschap en de eerste weken na de bevalling.

 

Maar heel veel vrouwen krijgen in een eerder stadium van de zwangerschap met (pijn)klachten ten gevolge van bekkeninstabiliteit te maken.Tijdens de zwangerschap en natuurlijk ook weer na de bevalling, moet je dan het tekort aan stabiliteit cq. de vergrootte instabiliteit van de bekkengewrichten compenseren door je spieren rond het bekken meer aan te spannen.

 

Hierdoor kan het actieve deel van de stabiliteit voor een deel de verminderde passieve stabiliteit compenseren. En deze bekkenstabiliteit heb je nodig want: het bekken bevindt zich op een belangrijk “kruispunt” voor het overbrengen van krachten naar met name je benen maar ook je armen.

 

Met andere woorden: wanneer je bekken minder stabiel is kan je minder goed en minder krachtig je benen (en armen) gebruiken en kunnen gemakkelijk pijnklachten ontstaan door overbelasting van andere lichaamsdelen!

 

De spieren die je bekken actief stabiel kunnen houden kunnen hun werk alleen goed doen als ze op het juiste moment aanspannen. Er moet een goed regelsysteem zijn. De “voelsprieten” van dit systeem bevinden zich in banden, pezen en spieren. En juist deze voelsprieten kunnen hun werk minder goed doen bij een verkeerde stand van de (bekken) gewrichten, vocht in de (bekken)gewrichten en bij pijn en vermoeidheid. Allemaal zaken waar jij tijdens de zwangerschap vaak net iets meer mee te maken hebt.

 

Het is dus tijdens de zwangerschap van groot belang om je bewust te zijn van het aanspannen van de juiste spieren, die spieren die je bekken zo stabiel mogelijk kunnen houden.

 

Alleen dan is het mogelijk om goed te kunnen blijven bewegen. Alleen dan kan je je spierconditie, maar ook je algemene conditie en uithoudingsvermogen op peil  houden. Wij adviseren daarom de NVFB-ZwangerFit® cursus van harte aan.

 

Het is van groot belang om je bekkengewrichten en je bekkenbanden niet te beschadigen.Pijn negeren is daarom uit den boze! Probeer er  altijd achter te komen wat de oorzaak is voor de pijn:
Staan de bekkengewrichten goed, kan ik oefeningen doen om ervoor te zorgen dat de gewrichten weer in de juiste stand staan, span ik de juiste spieren ook juist aan, heeft mijn bekken extra steun nodig van bijv. een bekkenbrace?

 

Kijk samen met de fysiotherapeut die bekend is met bekkeninstabiliteitsklachten waar jij extra op moet letten of waar jij extra aan kan of moet werken.

 

Ook voor fitheid tijdens de zwangerschap en herstel na de bevalling geldt: Better in Better out!